زارعی گفت: سرویسهای اطلاعاتی ایران توانسته در بخش زیادی از زمینهها در بسیاری از سرویسهای اطلاعاتی مطرح دنیا نفوذ داشته باشد و اطلاعات آنها را به دست بیاورد و به نوعی از این سرویسها در راستای اهداف خود استفاده کند.
سعدالله زارعی کارشناس مسائل سیاسی که مناسبت هفته سربازان گمنام امام زمان (عج) با خبرنگار سیاسی گفتوگو میکرد، در خصوص عملکرد سربازان گمنام امام زمان (عج)، گفت: زمانی که جمهوری اسلامی تاسیس شد فاقد دستگاه اطلاعاتی بود و به همین جهت در یک دورهی کوتاه دو ساله شاهد انواعی از اقدامات امنیتی در بخشهای مختلف کشور بودیم و هزینههای زیادی نیز از این بابت پرداخت کردیم، اما از آنجایی که انقلاب اسلامی یک ظرفیت مردمی داشت توانست با سرعت بالایی به یک ساختار اطلاعاتی دست پیدا کند و با کمک مردم توانست حوادث بزرگ امنیتی را مهار کند.
بیشتر بخوانید
وی در ادامه افزود: چنانچه مروری بر حوادث سال 60 داشته باشیم میبینیم که حوادث بسیاری در آن سال اتفاق افتاد که تقریباً همهی این حوادث در همان سال 60 مهار شد و در سال 61 نیز اندکی حوادث امنیتی داشتیم که آن هم تا بهمن همان سال استمرار پیدا کرده بود که ما شاهد یک آرامشی در فضای عمومی کشور بودیم و آرام آرام سازمان اطلاعاتی ایران توانست شکل لازم را پیدا کند.
این کارشناس مسائل سیاسی افزود: در آن مقطع که سازمان امنیتی ایران تازه شکل گرفته بود اطلاعات امنیتی کشور داخل سپاه بود و سپس یک وزارت اطلاعات تأسیس شد که نیروهای سپاه وارد این تشکیلات شدند و با کمک مردم این تشکیلات گسترش پیدا کرد و توانستند یک سازمان قدرتمند اطلاعاتی را به وجود بیاورند که این سازمان توانست طی 40 سال امنیت بسیار خوبی را در داخل کشور برقرار کند ضمن اینکه در فضاهای منطقهای و بینالمللی هم وزارت اطلاعات توانست نفوذ لازم را داشته باشد و دستاوردهای خوبی به دست بیاورد و در واقع انقلاب اسلامی همانطور که سایر موارد آن از طریق مردم و با یک هوش سرشار ایرانی توانست مسائل را حل و فصل کند در اینجا نیز ما شاهد شکلگیری یک سرویس اطلاعاتی متناسب با جمهوری اسلامی ایران که یک نظام ارزشی است پیدا کند که تا امروز شاهد ثمرات آن هستیم.
زارعی بیان داشت: دستگاههای اطلاعاتی در دنیا به مرور تبدیل به یک ساختارهای کلاسیک و مشخص شدند با کارکردها و راهبردهای شناخته شده و سرویس اطلاعاتی در جمهوری اسلامی مانند برخی دستگاههای دیگر یک سرویس نامتقارن شدند یعنی سازمانی که هم از خصوصیات ساختارهای کلاسیک برخوردار بود و در عین حال محدود به ساختار کلاسیک نبود و توانست با استفاده از ساختارهای نامتقارن و تکمیل ساختارهای کلاسیک با ساختارهای نامتقارن به یک وضعیت نسبتا برتری دست پیدا کند ضمن اینکه همانطور که در داخل ایران اطلاعات متکی به مردم است در فضاهای منطقهای و بینالمللی نیز سرویس اطلاعاتی ایران توانست از ظرفیتهای مردمی استفاده کند و در واقع با هزینههای بسیار کم و شتاب بالا و همچنین نفوذ بسیار بالا توانست موانع و مسائل اطلاعاتی در سطح بینالمللی را پشت سر بگذارد.
وی با تأکید بر قدرت سرویسهای اطلاعاتی ایران، گفت: امروزه میبینیم که نامدارترین سرویس اطلاعاتی در دنیا سرویس خارجی اطلاعاتی موساد است و ساختار موساد پیش از تأسیس رژیم صهیونیستی به وجود آمده است یعنی بیست سال پیش از تأسیس اسرائیل بوده که عمری نزدیک به صد سال دارد اما در عین حال خصوصیات سرویس اطلاعاتی ایران به گونهای بود که توانست بر مواردی خاص غلبه کند، امروز شاهد دستگیری افراد زیادی که در ساختار سرویسهای اطلاعاتی اسرائیل به جرم اینکه با ایران مراوده ی اطلاعاتی داشتند.
زارعی گفت: بنابراین مشخص است که سرویسهای اطلاعاتی ایران توانسته در بخش زیادی از زمینهها در بسیاری از سرویسهای اطلاعاتی مطرح دنیا نفوذ داشته باشد و اطلاعات آنها را به دست بیاورد و به نوعی از این سرویسها در راستای اهداف خود استفاده کند که البته این استفاده ساختارمند نبوده است به طوریکه سازمان اطلاعاتی ما به طور مستقیم با سرویسهایی همچنون سیا، ام آی ایکس یا موساد ارتباط نداشته اما توانسته در این سیستمها برای افزایش موقعیت اطلاعاتی خود نفوذ کند.
این کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به مؤلفههای موفقیت دستگاههای اطلاعاتی ایران، خاطرنشان کرد: یکی از مهمترین مؤلفههای این موفقیت، ساختار مردمی اطلاعاتی ما است به طور مثال ما در ایران یک سرویس محدود اطلاعاتی داریم اما از عقبهی جمعیت عظیم مردمی برخوردار است و شاخههای مختلف سرویس اطلاعاتی ایران توانسته از بخشهای مختلف مردم در حوزههای متفاوت کمک بگیرد بدون اینکه هزینهی زیادی را بر نظام تحمیل کند توانسته سرپنجه های زیادی را بخشهای مختلف مردمی ایجاد کند.
زارعی افزود: از دیگر مؤلفههای موفقیت سرویس اطلاعاتی ایران جنبهی ارزشی است که با توجه به ارزشهای اسلامی توانستند از ظرفیت فرهنگ اسلامی از جمله استقامت است و اینکه سرویس اطلاعاتی پذیرای شرایط سخت باشد و دیگر اینکه یک سرویس اطلاعاتی بتواند از چابکی و تدبیر لازم برخوردار باشد و با توکل به خدا بتواند کار خود را پیش ببرد که این ریشههای مذهبی هم به سازمان اطلاعاتی ما استحکام بخشیده هم به نوعی گسترهی نفوذ آن را زیاد کرده است.
وی به دیگر مؤلفههای موفقیت سرویسهای اطلاعاتی ایران از جمله آموزش و تدبیر، اشاره کرد و گفت: ثبات در سرویسهای اطلاعاتی ایران و عنصر تدبیر در این سرویس توانسته به نوعی با سرعت بالایی حرکت کند و خلأهای موجود را پر کند، بنابراین عنصر عقیده و دین، عنصر مردم، عنصر ساختار و سازمان چابک و ثبات در تصمیمگیریها مجموعا یک موقعیت ویژهای را به سازمان اطلاعاتی ایران داده است.
منبع:
براساس بررسیهای انجامشده در خصوص لایحه بودجه۱۴۰۴، با وجود تأکید بر ارائه فروض محاسباتی مصارف، فروض محاسباتی برخی از اقلام مهم از جمله در بودجه هدفمندی، متناسبسازی و پاداش پایان خدمت بازنشستگان ارائه نشده است و لذا تصویر بودجه کامل و شفاف نیست.
به گزارش خبرنگار اقتصادی، با توجه به بررسیهای انجامشده در خصوص بخش دوم لایحه بودجه سال 1404، توجه و اهتمام لایحه در راستای تعریف برنامههای عملیاتی دستگاههای اجرایی و تقسیم اعتبارات بر مبنای برنامههای پیشنهادی از جمله نکات مثبت لایحه بودجه است. رویکرد برنامهمحوری و تعریف اعتبارات دستگاهی بر اساس برنامههای مشخص و تعریفشده یکی از تکالیف سازمان برنامه در تدوین بودجههای سالانه بوده است.
بودجهریزی براساس برنامه و پروژههای دستگاهها
بر اساس ماده 118 قانون برنامه هفتم دولت مکلف بود که منابع اجرای احکام برنامه را هر سال در بودجه سنواتی درج کند و از سوی دیگر بر اساس بند «پ» ماده (13) قانون برنامه هفتم پیشرفت سازمان برنامه و بودجه مکلف بود که بهمنظور تحقق اهداف این قانون و اهداف قانونی دستگاههای اصلی لایحه بودجه سالانه را بهصورت برنامهمحور که حاوی برنامههای اجرائی و اهداف کمّی باشد تهیه کند تا این برنامهها مبنای صدور تخصیص پرداخت و نظارت دیوان محاسبات کشور باشد.
دولت در شکلدهی جداول بودجه و پیوستهای تقدیمی تلاش کرده است در این مسیر حرکت کند هرچند ارتباط دقیق مصارف مذکور با برنامه هفتم پیشرفت و شیوه نظارت و هدایت اعتبارها در جهت تحقق برنامه بهجای پرداخت مستمر حقوق و مزایای شاغلین و بازنشستگان محل ابهام جدی است و لازم است فرایندهای تخصیص اعتبار و نظارت دیوان محاسبات متناسب با برنامههای اعلامی مشخص گردد، همچنین تعیین ردیفهایی برای اجرای احکام برنامه هفتم بهویژه سیالسازی بدهیهای دولت به بانکها و افزایش سرمایه بانکهای دولتی را میتوان یکی دیگر از اقدامات مثبت لایحه پیشنهادی دانست که اثرات مثبتی بر فضای اقتصاد کلان خواهد داشت.
جزئیات بودجهای دستگاهها مشخص نیست
با توجه به گزارش مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی، نقاط ضعف لایحه را از منظر اصول بودجهریزی و ارقام کلان مصارف میتوان در عدم ارائه جزییات مربوط به بودجه دستگاهی دانست با توجه به اینکه بخش عمدهای از بودجه دستگاهی مربوط به پرداخت حقوق و دستمزد کارکنان بخش دولتی است تفاوت افزایش بودجه دستگاهی نسبت به فروض رشد حقوق و دستمزد از جمله نقاط مبهم لایحه بودجه است، لذا میبایست در لوایح بودجه آتی این موضوع مورد توجه قرار گیرد یکی از پیشنهادات در این راستا ارائه فصول هزینهای اعتبارات دستگاههای اجرایی است.
عدمشفافیت در مصارف هدفمندی و متناسبسازی حقوق
همچنین علیرغم تأکید قانونگذار در مواد (180) و (182) قانون اصلاح آئیننامه داخلی مجلس مبنی بر ارائه فروض محاسباتی و نقصان فروض ارائهشده در مرحله اول، سند لایحه ارائهشده در مرحله دوم رافع این اشکال نیست و همچنان فروض محاسباتی برخی از اقلام مهم از جمله در بودجه هدفمندی، متناسبسازی و پاداش پایانخدمت بازنشستگان، بار مالی اصل و سود اوراق مالی سررسیدشده و سایر هزینههای دستگاهی ارائه نشده است و لذا تصویر ارائهشده از بودجه کامل و شفاف نیست.
منبع:
گردانهای القسام امروز در مراسم تحویل اسرای صهیونیستی ابتکارهای جدیدی از خود به نمایش گذاشتهاند، از جمله پیام هشدارآمیز برای رژیم اشغالگر درباره سرنوشت سایر اسرای اسرائیلی و دادن هدیه ارزشمند به دختر یکی از اسرایی که امروز آزاد میشود.
به گروه بینالملل، گردانهای عزالدین القسام، شاخه نظامی جنبش حماس امروز، شنبه، در مراسم تحویل اسرای صهیونیست برای اولین بار تصاویر تعدادی از فرماندهان خود را که در جریان جنگ به شهادت رسیدهاند، روی سکوی ویژه این مراسم به نمایش گذاشت.
نمایش تصاویر فرماندهان شهید مقاومت روی سکوی ویژه
این فرماندهان عبارتند از:
ـ شهید محمد ضیف فرماندهکل گردانهای قسام
ـ شهید رافع سلامه فرمانده تیپ خانیونس
ـ شهید شادی بارود معاون بخش اطلاعات قسام
ـ شهید تیسیر المباشر فرمانده گردان غربی تیپ خانیونس، که این تیپ در هفتم اکتبر به پایگاه "رعیم" حمله کرد.
ـ شهید مدحت المباشر
ـ شهید محمد رضوان یکی از بنیانگذاران بخش تولیدات نظامی قسام
ـ شهید مصطفی الاسطل اسیر آزادشده در معامله وفای به آزادگان
ـ شهید سامر ابودقه مسئول یگان پهپادهای قسام.
منبع:
به گزارش، طی 6 ماهی که از روی کار آمدن دولت چهاردهم و وزیر جدید جهاد کشاورزی میگذرد، مهمترین انتقادات به عملکرد این وزارتخانه درباره تنظیم بازار کالاهای اساسی و محصولات کشاورزی مطرح است که روز به روز نیز اوضاع پرچالشتر و خرید این محصولات برای مصرفکنندگان دشوارتر میشود.
از جمله مهمترین اتفاقاتی که در حوزه تأمین و عرضه مواد غذایی و کالاهای اساسی رخ داده و معیشت مردم را با مشکل مواجه کرده است، میتوان به کمبود و گرانی برنج، روغن، سیبزمینی، گوشت قرمز و... اشاره کرد.
در این میان برخی کارشناسان معتقدند کاهش 32درصدی واردات روغن و همچنین کاهش بیش از 20درصدی واردات برنج منجر به کمبود این کالاهای اساسی و افزایش قیمت آنها شده است.
برخی کارشناسان نیز دخالتهای وزارت جهاد کشاورزی در تنظیم بازار کالاهای اساسی و ارائه آمار نادرست در حوزه تولید را از جمله مهمترین دلایل این مسئله میدانند،
بهعنوان مثال وزارت جهاد کشاورزی مدعی است که امسال تولید برنج در کشور به 2.7 میلیون تن می رسد اما مجری سابق طرح برنج این وزارتخانه ادعای
مذکور را رد می کند.
شایگان ادیبی در این خصوص به تسنیم گفت: با توجه به اینکه اتفاق خاصی در خصوص تهیه به موقع انواع نهاده کشاورزی توصیه شده برای این زراعت رخ نداده،
میزان تولید بذر گواهی شده برنج توزیع شده بین کشاورزان نیز از قبل هم کمتر شده و به حدود یک درصد رسیده و تکنولوژی های هم به شالیکاران که باعث افزایش عملکرد در واحد سطح و در نتیجه تولید شود؛ داده نشده است، رشد تولیدی نیز رخ نداده است.
وی تاکید کرد: همچنین با عنایت به بررسی های میدانی، میزان تولید برنج حداکثر به اندازه سال گذشته و لازم به ذکر است که برآورد تولید 2,700,000 تن برنج سفید برای سال 1403 (یعنی افزایش تولیدی معادل 35 درصد نسبت به سال گذشته ) با واقعیت های تولید برنج سال جاری همخوانی نداشته است.
ادیبی افزود: چنانچه شاهد هستیم اثرات منفی این برآوردهای غیرکارشناسی در افزایش قیمت درحال حاضر در سمت مصرف کنندگان مشهود بوده ضمن آنکه
این افزایش قیمت تاثیر مستقیمی نیز بر هزینه تولید سال زراعی پیش رو (1404) به ویژه هزینه های نیروی انسانی برای کشاورزان را در پی خواهد داشت.
حمید شاهسواری، کارشناس و فعال صنعت دامپروری هم به خبرنگار تسنیم گفت: وزارت جهاد کشاورزی و تشکل های دامداری مرتب از افزایش تولید و مازاد بر نیاز صحبت می کنند در حالی که همواره شاهد هستیم علی رغم واردات گسترده بازار کماکان با کمبود عرضه مواجه است و مصرف کنندگان قادر به تامین گوشت قرمز نیستند.
در این راستا وزیر جهاد کشاورزی درباره مشکلات ایجاد شده برای بازار برنج و سیب زمینی گفته است: برخی افراد سودجو در شهرهای مختلف در بحث احتکار برنج و سیب زمینی فعال شده بودند که برخوردهای لازم با آنان انجام شد.
نوری اضافه کرده است: برخی افراد احتکار قابل توجهی در برنج کرده بودند که با آنان برخورد شده است. با این حال درب انبارها باز بوده و برنج ها در حال توزیع در بازار است.
براساس اعلام مسئولان وزارت جهاد کشاورزی در دوران های مختلف، دلالان عامل گرانی و برهم زدن نظم بازار کالاهای اساسی بوده اند ولی مسئولان مربوطه هیچ مسئولیتی را در این حوزه نپذیرفته اند.
منبع:
معاون وزیر صمت گفت: با اسقاط ۳۲۸هزار خودرو در سال جاری بالغ بر ۲.۶میلیارد لیتر صرفهجویی در مصرف سوخت صورت گرفته که ارزش صادرات بالقوه این میزان صرفهجویی بالغ بر ۲.۹میلیارد دلار است.
به گزارش، فرشاد مقیمی، رییس هیئت عامل ایدرو با اشاره به اینکه رکورد اسقاط خودرو در کشور با 321هزار دستگاه در سال 1393 ثبت شده بود گفت: از ابتدای سال جاری تا کنون بالغ بر 328 هزار دستگاه خودرو فرسوده در کشور اسقاط شده است که بدین ترتیب پس از 10 سال رکورد اسقاط خودرو در کشور شکسته شد.
بهگفته معاون وزیر صمت با اسقاط این تعداد خودرو در سال جاری بالغ بر 2.6 میلیارد لیتر صرفهجویی در مصرف سوخت صورت گرفته که ارزش صادرات بالقوه این میزان صرفهجویی بالغ بر 2.9 میلیارد دلار است.
وی خاطرنشان کرد: پیشبینیها حاکی از این است که در سال جاری بیش از 340 هزار دستگاه خودروی فرسوده از ناوگان حملونقل خارج شود.
مقیمی با اشاره به برنامهریزی وزارت صمت در خصوص تحقق قانون برنامه هفتم در حوزه نوسازی و اسقاط خودروهای فرسوده گفت: امیدواریم در سال آینده بتوانیم 500 هزار خودروی فرسوده را اسقاط کنیم.
مهران سالاریه، رییس ستاد نوسازی ناوگان حملونقل نیز گفت: از ابتدای سال جاری تا کنون نزدیک به 316 هزار دستگاه خودروی سواری و وانت و حدود 12 هزار دستگاه انواع خودروی سنگین باری و مسافری از رده خارج شده است.
بهگفته وی بالغ بر 90 درصد از خودروهای اسقاطشده در طرحهای نقدی و حدود 10 درصد در طرحهای جایگزینی و تاکسی اسقاط شدهاند.
منبع: