majidhosseini

majidhosseini

majidhosseini

majidhosseini

فاجعه اُفت معدل دانش‌آموزان؛ طراحی سؤالاتی فراتر از توان؟

معلم دبیرستان البرز با اشاره به فقر شدید مدارس دولتی عادی در تأمین معلمان توانمند گفت: یکی از دلایل اصلی اُفت نمرات دانش‌آموزان همین مسئله "فقر شدید مدارس دولتی عادی در تأمین معلمان توانمند" است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم؛ اُفت میانگین معدل دانش‌آموزان کشور در امتحانات نهایی و رسیدن  نگرانی‌هایی را نسبت به وضعیت و کیفیت آموزش ارائه‌شده در مدارس کشور به‌همراه داشته و عملکرد وزارت آموزش و پرورش را با نقدهای جدی مواجه ساخته است.

با این حال برخی معلمان و کارشناسان آموزشی معتقدند ای بی تی 90 که تنها مقصر ماجرای اُفت معدل دانش‌‌آموزان کشور کیفیت پایین آموزش‌های مدارس نیست هرچند کیفیت پایین دلیل اصلی است اما باید نیم‌نگاهی هم به وضعیت دشواری سؤالات و طراحی سؤالات بالاتر از سطح کتاب درسی داشت.

هم‌اکنون یکی از چالش‌های عمده‌ای که دانش‌آموزان مدارس دولتی عادی با آن مواجه‌اند، کمبود معلمان توانمند و متخصص و ارائه آموزش‌های باکیفیت است در چنین شرایطی دانش‌آموزان در امتحانات نهایی با سؤالات پیچیده و مفهومی روبه‌رو می‌شوند در حالی که تدریس دروس به آنها در این سطح نبوده است و این تفاوت چشمگیر در سطح آموزشی باعث ناتوانی آن‌ها در پاسخگویی به سؤالات می‌شود.

در این زمینه،  در گفت‌وگو با تسنیم به بررسی این معضل می‌پردازد و به چالش‌های موجود در طراحی سؤالات امتحانی و ناتوانی دانش‌آموزان در مواجهه با آن‌ها اشاره می‌کند. این گفت‌وگو نشان‌دهنده نیاز فوری به ارتقاء کیفیت آموزش و توجه به توانمندی‌های معلمان در مدارس دولتی است.

بیشتر بخوانید

این معلم دبیرستان البرز درباره دشواری سؤالات طراحی‌شده در امتحانات نهایی و ناتوانی دانش‌آموزان از پاسخگویی گفت: در امتحانات خرداد 1403، طراحی سؤالات نسبت به سال گذشته بهتر بود البته می‌پذیرم که فرآیند برگزاری امتحانات با مشکلاتی مانند تأخیر در توزیع کارت ورود به جلسه و طولانی شدن تصحیح اوراق همراه بود.

طراحان خاص برای سؤالات خاص!

وی افزود: طراحی سؤالات امتحانات نهایی خرداد 1403 استانداردتر بود، زیرا امسال از طراحانی استفاده شد که در کلاس‌های درس حضور دارند. در سال‌های گذشته، طراحان سؤالات کمتر در کلاس‌ها فعال بودند یا فقط با گروه‌های خاصی از دانش‌آموزان مانند مدارس سمپاد در ارتباط بودند.

این معلم دبیرستان البرز با اشاره به برگزاری امتحانات شبه‌نهایی به‌عنوان یکی از اقدامات مثبت گفت: در این امتحانات، معلمان از استان‌های مختلف سؤالاتی طراحی کردند که حاصل همکاری و تفکر آن‌ها بود و این به‌عنوان پایه‌ای برای طراحی سؤالات امتحانات نهایی خرداد 1403 عمل کرد.

وی ادامه داد: امسال برای نخستین بار، امتحانات نهایی برای سه سال دوره متوسطه دوم برگزار شد، این موضوع نیازمند زمان و آزمون و خطا برای بهبود در آینده است!

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد