majidhosseini

majidhosseini

majidhosseini

majidhosseini

ترکیه در برابر غرب؛ جنگ قدرت در سوریه و سرنوشت نامعلوم کردها

با سرنگونی دولت اسد و افزایش نفوذ ترکیه در سوریه، غرب به دنبال حفظ حضور خود و مقابله با نفوذ آنکارا در این کشور است و در این راه از ابزارهایی مانند «باج‌گیری حقوق بشری» و «حمایت از گروه تروریستی پ.ک.ک/ی.پ.گ» استفاده می‌کند.

به گزارش گروه بین‌الملل، با سرنگونی دولت اسد، سوریه به صحنه رقابت قدرت‌های جهانی تبدیل شده است. اکنون قدرت‌های بزرگ که به دنبال تأمین منافع ژئوپلیتیکی خود در خاورمیانه هستند، سعی دارند به این سؤال پاسخ دهند که «چگونه باید بحران سوریه را حل کرد؟» اما تعدد بازیگران و منافع متفاوت آن‌ها باعث پیچیدگی روند حل‌وفصل این بحران شده است. در حال حاضر، روند بازسازی سوریه با چالش‌ها و تناقضات زیادی ناشی از تضاد منافع قدرت‌های جهانی مواجه است.

غرب و «باج‌گیری حقوق بشری» در سوریه

در حالی که برخی از کشورها و نهادهای غربی تا پیش از سرنگونی دولت اسد در سوریه موضع انفعالی داشتند، اکنون به دنبال افزایش فعالیت خود در این کشور هستند.

با سرنگونی دولت اسد توسط مخالفان مسلح و تشکیل دولت موقت در سوریه، شرایط در این کشور به طور جدی در حال تغییر است. در این میان، محافل سیاسی غرب اکنون به یاد «ارزش‌های تحمیلی و سنتی» خود در زمینه حقوق بشر و آزادی‌ها افتاده‌اند و برای جلوگیری از انفعال خود در سوریه و احیای امکانات نفوذ خود در سوریه، دوباره به دستکاری در موضوع حقوق بشر روی آورده‌اند.

استفاده از موضوع حقوق بشر برای اعمال فشار و باج‌گیری از کشورها، یکی از روش‌های امپریالیستی غرب است که ده‌ها سال است از آن استفاده می‌کند. در حال حاضر نیز که سوریه به کمک‌های بشردوستانه نیاز دارد، مقامات غربی با سفر به این کشور و باج‌گیری از دولت موقت با استفاده از «ارزش‌های تحمیلی» خود، سعی در «معامله سیاسی» دارند. این موضوع بار دیگر نشان می‌دهد که محافل سیاسی غرب چقدر خطرناک و ریاکار هستند.

نگرانی غرب از نقش ترکیه در سوریه

در پشت پرده نگرانی‌های محافل سیاسی غرب، دلایل روشنی وجود دارد. ترکیه با ایفای نقش پیشرو در سرنگونی دولت اسد در سوریه، در پروژه‌های ژئوپلیتیکی غرب در این کشور تغییر ایجاد کرده است؛ به عبارت دیگر، برنامه‌های مخفی آمریکا و غرب برای ایجاد اسرائیل دوم در شمال و شرق سوریه که سال‌ها برای آن برنامه‌ریزی کرده و منتظر نتایج آن بودند، اکنون در شرف نابودی است و این موضوع باعث نگرانی جدی در میان محافل سیاسی غرب شده است.

ترکیه اکنون نه‌تنها در سرنگونی دولت اسد نقش مهمی ایفا کرده، بلکه قصد دارد در روند بازسازی سوریه نیز به عنوان بازیگر اصلی حضور داشته باشد. این موضوع می‌تواند معادلات در سوریه را تغییر دهد و تهدیدی برای منافع غرب باشد.

در برنامه‌های غرب برای سوریه، تجزیه سوریه و ایجاد اسرائیل دوم در مناطق استراتژیک و نفت‌خیز این کشور، به عنوان هدف در نظر گرفته شده بود؛ اما اکنون ترکیه با به دست آوردن برتری نظامی-سیاسی در سوریه، در حال جمع‌آوری امکانات برای دخالت مستقیم در آینده سوریه و نظم جدید خاورمیانه است.

غرب و حمایت از تروریسم در سوریه

در حالی که غرب به دنبال ممانعت از بازسازی سوریه توسط ترکیه و حفظ نفوذ خود در این کشور است، اما ابزارهای محدودی در اختیار دارد. علاوه بر ابزار «تحریم» و «باج‌گیری حقوق بشری»، غرب از «عامل تروریسم» نیز برای پیشبرد اهداف خود استفاده می‌کند.

به همین دلیل، آمریکا و غرب به شدت از گروه تروریستی پ.ک.ک/ی.پ.گ حمایت می‌کنند؛ زیرا حذف این گروه به معنای از دست دادن اهرم فشار بر ترکیه و همچنین از دست دادن امکان دخالت مستقیم در امور سوریه است. در چنین شرایطی، ترکیه می‌تواند به عنوان بازیگر اصلی در تعیین آینده سوریه ظهور کند و این موضوع با منافع غرب در تضاد است.

تلاش غرب برای حفظ پ.ک.ک/ی.پ.گ و تردید در مواضع آمریکا

غرب برای حفظ و ادامه حضور خود در سوریه و مقابله با نفوذ ترکیه، به حمایت از گروه تروریستی پ.ک.ک/ی.پ.گ ادامه می‌دهد؛ اما با توجه به موضع قاطع آنکارا در قبال این گروه، حفظ و حمایت از آن‌ها برای غرب دشوارتر از گذشته شده است. حتی در مواضع آمریکا نیز در این زمینه تردیدهایی دیده می‌شود.

در حالی که آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا که دوره تصدی او رو به پایان است، بر حمایت از پ.ک.ک/ی.پ.گ تأکید کرده است، اما پنتاگون احتمال پیوستن آن‌ها به ارتش سوریه را رد نمی‌کند. این موضوع نشان‌دهنده اختلاف‌نظر در میان مقامات آمریکایی در مورد آینده این گروه تروریستی است.

 

منبع:

 

https://mypresspage.com/story1730934/bc-game

https://rankuppages.com/story1730521/bc-game

https://bookmarks-hit.com/story16480629/bc-game

https://pr8bookmarks.com/story16484308/bc-game

https://pr6bookmark.com/story16547905/bc-game

https://adsbookmark.com/story16427340/bc-game

https://yourbookmarklist.com/story16525292/bc-game

https://bookmarking1.com/story16399529/bc-game

https://sb-bookmarking.com/story16459314/bc-game

https://pr1bookmarks.com/story16455377/bc-game

https://madbookmarks.com/story16399925/bc-game

https://bookmarks4seo.com/story16391361/bc-game

https://bookmarkblast.com/story16421538/bc-game

https://admiralbookmarks.com/story16425805/bc-game

https://7prbookmarks.com/story16427544/bc-game

https://pr7bookmark.com/story16538934/bc-game

https://bookmarkize.com/story16429207/bc-game

https://easiestbookmarks.com/story16477785/bc-game

https://bookmarksden.com/story16458226/bc-game

https://bookmarkpagerank.com/story16429785/bc-game

https://bookmarkhard.com/story16381131/bc-game

https://bookmark-vip.com/story16406844/bc-game

https://bookmarkity.com/story16417539/bc-game

https://todaybookmarks.com/story16466059/bc-game

https://followbookmarks.com/story16513766/bc-game

https://bookmarksusa.com/story16438263/bc-game

 

نامه ۱۲۰ نماینده به آملی لاریجانی درباره لوایح پالرمو وCFT

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: ۱۲۰ نماینده در نامه ای به رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام برخی از مخاطرات موجود در مورد دو کنوانسیون پالرمو و CFT را تشریح کردند.

به گزارش گروه پارلمانی، علی خضریان نماینده تهران و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی طی نامه‌ای که به گفته خضریان امضای120 نماینده دیگر مجلس نیز ضمیمه آن شده، خطاب به رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، برخی از مخاطرات پیوستن به دو کنوانسیون پالرمو و CFT را تشریح کردند. 

احتراما، ما نمایندگان زیر برخی از مخاطرات موجود در مورد دو کنوانسیون FATF و CFT را به استحضار  حضرتعالی می رسانیم:

(1)- در بندهای مختلف FATF، اطلاعات کامل تجاری، اقتصادی و مجاری دورزدن تحریم ها با ذکر کامل مشخصات آنها از ایران درخواست شده است، که ممکن است منجر به مسدود کردن آن راه‌ها از سوی دشمنان ملت ایران شود.

(2)- معرفی کامل اطلاعات مشتری اصلی (ذی نفع اصلی) در تجارت ها و معاملات از ایران خواسته شده است، (یعنی باید با شرکت ها و افراد پوششی برخورد شده و مراجع حساس و محرمانه، کشف و با آنها مقابله گردد.)

(3)- با معاملات و انتقال وجه صرفا با این توجیه که آن معاملات، مشکوک به تامین مالی تروریسم یا پولشویی هستند، برخورد شود. براین اساس، هر معامله و جابجایی وجه در داخل یا خارج از کشور، صرفا با ادعای مشکوک بودن از سوی اعضای FATF، دچار اختلال شده و ضربه جدی به اقتصاد کشور وارد خواهد کرد.

(4)- مجلس نهم در زمستان 1394، قانون مبارزه با تامین مالی تروریسم را مصوب کرده و پس از تایید شورای نگهبان، در اسفند همان سال، ازسوی ریاست وقت مجلس شورای اسلامی-دکتر علی لاریجانی- به رئیس جمهور وقت – دکتر حسن روحانی- جهت اجرا ابلاغ می گردد. در تبصره دوم ماده اول این قانون، تصریح شده است که گروه هایی که در مقابل اشغالگری و تجاوز مبارزه می کنند (مانند حزب الله، حماس، انصارالله یمن و ...)، تروریست نیستند. 

اما این قانون، مورد مخالفت اعضای اصلی FATF (مانند آمریکا، انگلیس و ...) قرار گرفته و متأسفانه وزیر اقتصاد دولت آقای روحانی- آقای دکتر طیب نیا- در خرداد سال 1395، در توافقی با FATF، 41 بند را تحت عنوان برنامه اقدام (Acction Plan) امضا و متعهد می گردد. در بند 8 این توافقنامه، از ایران خواسته می شود که تبصره دوم بند اول قانون مصوب مجلس در مورد تروریست نبودن گروه هایی که در برابر اشغالگری و تجاوز مبارزه می کنند را اصلاح کند!

نتیجه این اصلاح آن است که تمامی گروه های مقاومت، تروریست تلقی شده و مردم عزیز ایران و نهادهایی مانند سپاه قدس، حامیان تروریستها و تامین کنندگان آنها تلقی شوند؛

(5)- در برنامه اقدام (Acction Plan) و نیز بند 36 FATF از ایران درخواست می شود که کنوانسیون مبارزه با تأمین مالی تروریسم (CFT) را تصویب کند، (یعنی تعریف غربی ها از تروریسم باید پذیرفته شود.) 

متأسفانه دولت آقای روحانی این لایحه را جهت تصویب، به مجلس دهم ارائه می دهد.

قابل ذکر است که مطابق بند 6 کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم، هیچ حق شرط و تحفظی در پذیرش CFT مورد قبول نخواهد بود، و بدین جهت حق شرط کشورهای اسلامی نسبت به این کنوانسیون، توسط اعضای آن رد شده است. 

بعلاوه، حق شرط به معنای آن است که یک کشور، برخی از مواد یک کنوانسیون را پذیرفته و برخی دیگر را رد کند، اما براساس ماده 17 «کنوانسیون بین المللی حقوق معاهدات 1969 وین» -که حاکم بر تمام معاهدات بین المللی است- پذیرش برخی از یک معاهده تنها در صورتی مورد قبول است که: اولا معاهده اجازه آن را داده باشد، و ثانیا سایر کشورهای متعاهد با آن مخالفت نکنند. روشن است که هیچ یک از این دو مورد، در مورد ایران و سایر کشورهای اسلامی نسبت به این کنوانسیون صدق نمی کند.

(6)- در بندهای مختلف FATF (مانند بند 16 آن) و نیز (Acction Plan) (مانند بندهای 13 و 14 آن) از ایران و سایر اعضای آن خواسته شده است که به تمامی قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل عمل کنند.

(7)- در ضمیمه قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل، اسامی افرادی مانند سردار شهید سلیمانی و نهادهایی مانند وزارت دفاع  نامبرده شده که به بهانه موشکی یا تروریسم، تحت تحریم باقی مانده‌اند، و ایران موظف است که به این قطعنامه عمل کند.

(8)- علاوه براین، نام شهید سردار سلیمانی در لیست SDN وزرات خزانه داری آمریکا به عنوان فرد مورد تحریم آمریکا، به کرات ذکر شده است.

(9)- براین اساس، با پذیرش تغییر تعریف تروریسم براساس CFT، و تحریم سپاه قدس و فرماندهان آن، علاوه بر اقتصاد، امنیت کشور نیز دچار آسیب جدی خواهد شد، زیرا سپاه قدس و سرداران آن مانند شهید حاج قاسم سلیمانی، با مبارزات همیشگی خود با تروریست‌ها از جمله داعش- که بخش اعظم سوریه و عراق را تصرف کرده و به مرزهای ایران نزدیک شده بودند و در عملیات‌های گوناگون مانند حمله به مجلس شورای اسلامی و مرقد مطهر حضرت امام ره در داخل کشور دست به جنایت زده‌اند- توانسته‌اند که برای مردم ایران، امنیت را به ارمغان بیاورند.

توجه به درخواست‌های بیان شده از کشورهای عضو، توسط  FATF و برنامه اقدام توافق شده (Acction Plan) میان ایران و FATF، در برخورد با حامیان تروریسم (که در نگاه آنها سپاه قدس و سردار سلیمانی و... می باشند)، عمق این فاجعه را روشن‌تر می کند. برخی از این درخواست ها به قرار زیر است:

- اموال تامین کنندگان مالی تروریست ها (یعنی افراد مذکور) مصادره شود (بند 4 FATF و بندهای 11-18 برنامه اقدام توافق شده (Acction Plan) میان ایران و FATF)

- افراد مذکور باید مجرم شناخته شوند (بند 5 FATF و بندهای 5-10 برنامه اقدام توافق شده (Acction Plan) میان ایران و FATF)

- اطلاعات کامل فعالیت های این افراد بدون هیچ محدودیتی باید در اختیار FATF قرار گیرد (محتوای بند 9 FATF و بند 32 برنامه اقدام توافق شده (Acction Plan) میان ایران و FATF)

- انتقال فیزیکی پول باید کشف و با آن مبارزه شود (بند 32 FATF و بند 2 ماده 18 CFT)

- در صورت ادعای دادگاه های کشورهای غربی علیه این افراد، ایران موظف است که به طور کامل با آن دادگاه‌ها، همکاری قضایی داشته باشد (بندهای 31 و 37 FATF و بندهای 30 برنامه اقدام توافق شده (Acction Plan) میان ایران و FATF)

- در صورت درخواست استرداد مجرم و تحویل افراد فوق، ایران موظف است یا فرد مجرم را به آن کشور درخواست کننده تحویل دهد و یا اینکه خودش به پرونده آن افراد رسیدگی کند (بند 39 FATF و بند 1 ماده 10 CFT)

توجه به موارد اندک فوق، خطرات جدی آن را برای کشور نمایان می سازد.

(10)- نکته اساسی و پایانی مهم در این مقام آن است که با پذیرش FATF ، CFT و عمل به تمامی درخواست های مطرح شده در برنامه اقدام توافق شده (Acction Plan) میان ایران و FATF، هیچ تحریم جدی از بانک های ایران برداشته نخواهد شد، زیرا مشکل اصلی تحریم ها، تحریم های ثانویه آمریکا علیه کشورها در صورت داشتن مبادلات تجاری و اقتصادی با ایران است، و بقیه تحریم ها، امور فرعی می باشند. مادامی که تحریم های ثانویه رژیم تروریستی آمریکا علیه ملت ایران برداشته نشود، هیچ کشوری با ایران، مبادلات مالی و بانکی نخواهد داشت.

بنابراین، پذیرش FATF ، CFT و عمل به تمامی درخواست های مطرح شده در برنامه اقدام توافق شده (Acction Plan) میان ایران و FATF، هیچ فایده‌ای برای ملت ایران نداشته و بر مشکلات تحریمی ملت ایران از قبیل کشف تمام راه های دورزدن تحریم ها و در نتیجه مسدود کردن آنها، افزوده و نیز برای امنیت کشور مشکلات گوناگونی را ایجاد خواهد کرد.

 

منبع:

https://wise-social.com/story1757527/bc-game

https://socialwebleads.com/story1719904/bc-game

https://socialwebconsult.com/story1723491/bc-game

https://socialmediaentry.com/story1709035/bc-game

https://socialbuzztoday.com/story1699408/bc-game

https://socialbuzzfeed.com/story1756941/bc-game

https://mysocialguides.com/story1731014/bc-game

https://my-social-box.com/story1693032/bc-game

https://madesocials.com/story1745795/bc-game

https://guidemysocial.com/story1703425/bc-game

https://getsocialsource.com/story1707158/bc-game

https://getsocialnetwork.com/story1702561/bc-game

https://allkindsofsocial.com/story1701698/bc-game

https://webnowmedia.com/story1708874/bc-game

https://thebookpage.com/story1694927/bc-game

https://techonpage.com/story1705473/bc-game

https://infopagex.com/story1658767/bc-game

https://thesocialvibes.com/story1774197/bc-game

https://socialistener.com/story1766549/bc-game

https://socialinplace.com/story1721884/bc-game

https://socialicus.com/story1700255/bc-game

https://singnalsocial.com/story1696307/bc-game

https://worldsocialindex.com/story1763032/bc-game

https://socialwebnotes.com/story1759672/bc-game

https://socialmediatotal.com/story1738283/bc-game

https://socialbraintech.com/story1648131/bc-game

https://social-medialink.com/story1724430/bc-game

https://mysocialname.com/story1685322/bc-game

https://mediasocially.com/story1639711/bc-game

https://guideyoursocial.com/story1771304/bc-game

https://agency-social.com/story1724988/bc-game

https://moodjhomedia.com/story879190/bc-game

https://companyspage.com/story1724483/bc-game

 

دستگیری عضو گروهک تروریستی داعش در جویبار‌ + عکس

مرکز اطلاع‌رسانی فرماندهی انتظامی مازندران از شناسایی یکی از عناصر گروهک تروریستی داعش در شهر جویبار خبر داد.

به گزارش از ساری، مرکز اطلاع‌رسانی فرماندهی انتظامی مازندران از شناسایی و رصدِ تحرکات یکی از عناصر گروهک تروریستی داعش در شهر جویبار خبر داد و اعلام کرد: در عملیات مشترک واحدهای مبارزه با تروریسم سازمان اطلاعات فرماندهی انتظامی استان‌های مازندران و گلستان فردِ وابسته به گروهکِ تکفیری با هویت معلوم بازداشت و در اختیار مرجع قضائی قرار گرفت.

 

منبع:

 

https://socialfactories.com/story1745967/bc-game

https://onelifesocial.com/story1647062/bc-game

https://sociallweb.com/story1756050/bc-game

https://socialioapp.com/story1724496/bc-game

https://socialexpresions.com/story1787116/bc-game

https://mysocialquiz.com/story1751340/bc-game

https://mysocialport.com/story1728103/bc-game

https://mysocialfeeder.com/story1742125/bc-game

https://express-page.com/story1681463/bc-game

https://pageoftoday.com/story1740499/bc-game

https://livebackpage.com/story1693867/bc-game

https://ok-social.com/story1774718/bc-game

https://get-social-now.com/story1653137/bc-game

https://socialimarketing.com/story1731507/bc-game

https://socialeweb.com/story1666761/bc-game

https://yoursocialpeople.com/story1690289/bc-game

https://wisesocialsmedia.com/story1687285/bc-game

 

پهپاد پرسه‌زن «رضوان»؛ سلاحی برای همه فصول

پهپاد‌های پرسه به سلاحی بدل شده‌اند که قادرند طیف متنوعی از اهداف را مورد اصابت قرار دادند.

به گزارش خبرنگار دفاعی، در جریان رزمایش اقتدار پیامبر اعظم19 نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، جدیدترین پهپاد پرسه‌زن انتحاری این نیرو با نام «رضوان» با برد 20 کیلومتر و مداومت پروازی 20 دقیقه رونمایی و عملیاتی شد.

بیشتر بخوانید

پیش از این هم پهپادهای انتحاری پرسه زن مانند معراج 521 به نیروی زمینی سپاه تحویل داده شده بود اما آنطور که سردار پاکپور فرمانده نیروی زمینی سپاه گفته است،‌ هم اکنون پهپادهای پرسه زن با بردهای 40 تا 100 کیلومتر نیز به سازمان رزم نیروی زمینی سپاه الحاق شده‌اند که توانمندی قابل توجهی به نیروهای میدانی می‌دهند.

 

به‌کارگیری آسان و سریع این نوع پهپادها، قابلیت‌های جدیدی را به یگان‌های واکنش سریع نیروی زمینی برای مقابله با گروهک‌های تروریستی به‌خصوص در جغرافیای پیچیده کوهستانی می‌دهد.

کاربرد این نوع تسلیحات به‌خصوص در جریان جنگ اوکراین و توانایی آنها برای هدف قرار دادن انواع ادوات زرهی،‌ تجمع نیروها و حتی تسلیحات پشتیبانی آتش مانند توپخانه‌ها و سامانه‌های پدافندی بیش از پیش نمایان و موجب شد تا به نوعی معادلات رزم زمینی تا میزارن قابل توجهی نسبت به گذشته تغییر کند و پهپادهای انتحاری پرسه زن به یکی از ابزارهای اصلی در میادن جنگ بدل شوند؛ موضوعی که از دید نیروهای مسلح کشورمان هم دور نمانده و تاکنون اقدامات خوبی در حوزه تولید این نوع مهمات صورت گرفته است.

خانواده پهپاد رضوان را اما می‌توان یکی از بهترین انواع پهپادهای پرسه زن در داخل کشور دانست؛ پهپادی که بدست متخصصان نظامی سپاه با همکاری شرکت‌های دانش بنیان تولید شده است و هم اکنون در اختیار نیروی زمینی قرار گرفته است.

ایران کشوری با جغرافیای پیچیده و عمدتاً کوهستانی است و همین امر کار نیروهای نظامی برای حراست از مرزهای کشور را با سختی‌های فروانی همراه می‌کند.

گروه‌های تروریستی نیز در گذشته با علم به همین موضوع و شناخت دقیق نسبت به جغرافیای کشور،‌ سعی می‌کردند تا تیم‌های خود را وارد کرده و دست به اقدامات ضد امنیتی بزنند اما به دفعات متعدد در کمین رزمندگان نیروی زمینی سپاه و سایر دستگاه‌های امنیتی گرفتار می‌شدند که در جریان این عملیات‌های نیروهای امنیتی کشورمان نیز متحمل تلفاتی می‌شدند.

اما با ورود تجهیزاتی مانند پهپادهای پرسه زن انتحاری به سازمان رزم نیروی زمینی سپاه، امکان درگیری موثرتر با این تیم‌های تروریستی بخصوص در جغرافیای کوهستانی شمال‌غرب و جنوب‌شرق کشور فراهم شده است.

 

 

منبع:

 

https://bookmarkfavors.com/story1818742/bc-game

https://bookmarkyourpage.com/story1668503/bc-game

https://businessbookmark.com/story1786121/bc-game

https://ledbookmark.com/story1865669/bc-game

https://socialaffluent.com/story1761503/bc-game

https://tornadosocial.com/story1804592/bc-game

https://topsocialplan.com/story1756217/bc-game

https://socialbuzzmaster.com/story1845407/bc-game

https://social4geek.com/story1839543/bc-game

https://socialstrategie.com/story1865608/bc-game

https://thekiwisocial.com/story1788465/bc-game

https://socialupme.com/story1789605/bc-game

https://tvsocialnews.com/story1747391/bc-game

https://wavesocialmedia.com/story1800319/bc-game

https://thesocialcircles.com/story1829895/bc-game

https://socialtechnet.com/story1720124/bc-game

https://socialbaskets.com/story1840143/bc-game

https://highkeysocial.com/story1792502/bc-game

https://reallivesocial.com/story1761991/bc-game

https://esocialmall.com/story1693424/bc-game

https://thesocialintro.com/story1805833/bc-game

https://thesocialdelight.com/story1817315/bc-game

https://sociallytraffic.com/story1201892/bc-game

https://socialislife.com/story1715890/bc-game

https://socialdummies.com/story1167401/bc-game

https://social40.com/story1761947/bc-game

https://social-galaxy.com/story1734950/bc-game

https://getsocialselling.com/story1692439/bc-game

https://directmysocial.com/story907198/bc-game

https://isocialfans.com/story1765041/bc-game

 

آقای علینقی مشایخی! نقد هم باید «شریف» باشد

اظهارات غیرمسئولانه و رسانه‌ای که فاقد پشتوانه علمی باشد به‌جای کمک به حل مشکلات موجب انحراف افکار عمومی می‌شود. چنین مسیر به هرجایی منتهی می‌شود الا توسعه‌ای که مشایخی انتظار آن را دارد.

گروه سیاسی علی نقی مشایخی، استاد برجسته مدیریت در دانشگاه صنعتی شریف، اخیراً در یکی از برنامه‌های تلویزیونی درخواستی انتقادی را اینگونه مطرح کرده:«ای کاش رهبری مدیریت اجرایی کشور را هم داشتند و خودشان جلو می‌بردند، اما اگر این نیست باید امکانات اجرایی واقعاً به دولت واگذار شود و پاسخگو باشد.» این اظهارات از دو جنبه اصلی قابل تحلیل و پاسخ است. نخست، تناقض این سخنان با بنیان‌های جمهوری اسلامی ایران و مفهوم جمهوریت و دوم، برداشت نادرست از نقش و جایگاه رهبری و دولت در نظام جمهوری اسلامی. اظهارات غیرعلمی و رسانه‌زده علینقی مشایخی درباره نقش رهبری در مدیریت اجرایی کشور و مشکلات مرتبط با توسعه نه‌تنها کمکی به حل مسائل نمی‌کند، بلکه ممکن است به انحراف افکار عمومی و کاهش اعتبار علمی وی منجر شود. اساتید دانشگاهی مانند مشایخی که در جایگاه علمی مشخصی قرار دارند، باید از این موقعیت برای ارائه پیشنهادات علمی و کاربردی استفاده کنند و از  اظهارات مغالطه‌آمیز خودداری کنند.

بیشتر بخوانید

جایگاه رهبری در تناقض باجمهوریت تفسیر نشود

جمهوری اسلامی ایران از بدو تأسیس بر دو اصل جمهوریت و اسلامیت استوار بوده است. جمهوریت به معنای مردمی بودن نظام و نقش مستقیم مردم در انتخاب مدیران اجرایی و تقنینی کشور است. در این ساختار، دولت به‌عنوان قوه مجریه اصلی، مسئولیت اجرای سیاست‌ها و برنامه‌های کشور را بر عهده دارد. پیشنهاد علی نقی مشایخی مبنی بر واگذاری مدیریت اجرایی کشور به رهبری، عملاً با اصل قانون اساسی در تناقض است.

رهبری در نظام جمهوری اسلامی ایران وظیفه هدایت کلان کشور و تضمین هماهنگی میان قوای سه‌گانه را برعهده دارد. این نقش به معنای دخالت در امور اجرایی یا برنامه‌ریزی روزمره دولت نیست. لذا پیشنهاد مطرح‌شده از سوی مشایخی، علاوه بر مغایرت با اصول قانونی، زمینه‌ساز ایجاد تمرکز قدرتی است که با مبانی جمهوری اسلامی ناسازگار است. اگرچه مشخص است که ایشان این پیشنهاد را به نحو کنایه‌ای مطرح می‌کند که آن نیز پاسخ روشنی دارد.

برداشت نادرست از نقش رهبری در امور اجرایی

مشایخی در بخشی دیگر از اظهارات خود به این نکته اشاره کرده است که اگر رهبری در تمام شئون اجرایی دخالت نمی‌کند لااقل امکانات اجرایی را به دولت واگذار کند. این سخن نیز نشان از سوءبرداشت نسبت به نقش و وظایف رهبری دارد. در نظام جمهوری اسلامی، رهبری اختیاراتی کلان و راهبردی دارد و دخالتی در امور اجرایی جز در موارد ضروری ندارد. قوای سه‌گانه کشور، شامل قوه مجریه، قضائیه و مقننه، هریک دارای استقلال هستند و مسئولیت‌های مشخصی در چارچوب قانون اساسی بر عهده دارند.

تنها نیروهای نظامی هستند که تحت نظر رهبری به عنوان فرمانده کل قوا فعالیت می‌کنند، همچنین، قوه قضائیه و سازمان صداوسیما که روسای آنها توسط رهبری انتخاب می‌شوند، به‌طور مستقل اداره می‌شوند و رهبری صرفاً نقش نظارتی و سیاست‌گذاری کلان را بر عهده دارد. علاوه بر این، نهادهای اقتصادی زیر نظر رهبری نیز بخش کوچکی از اقتصاد کشور را تشکیل می‌دهند و در مقایسه با دولت، حجم بسیار اندکی از مدیریت اجرایی را در اختیار دارند.

رهبری دولت‌ها را حمایت می‌کنند نه اداره

در طول چهار دهه گذشته، رهبری همواره از دولت‌های منتخب مردم حمایت کرده و اختیار عمل کامل را به آنها داده است. این حمایت حتی در شرایط حساس و پیچیده مانند مذاکرات هسته‌ای نیز دیده می‌شود. برای نمونه، در دوران مذاکرات برجام، رهبری با تعیین خطوط قرمز کلی، به تیم مذاکره‌کننده اجازه داد تا در چارچوب منافع ملی و با هدف گرفتن امتیازات بیشتر از طرف‌های خارجی، به فعالیت خود ادامه دهند. پس از خروج آمریکا از برجام توسط دونالد ترامپ، نیز تیم دیپلماسی دولت چهاردهم همچنان با به مذاکرات غیرمستقیم با آمریکا و مستقیم با اروپا ادامه می‌دهد.

این رویکرد نشان می‌دهد که رهبری همواره با اعتماد به دولت‌های منتخب، از مسیر مذاکره و تعامل با جهان حمایت کرده و تنها بر حفظ عزت و استقلال کشور تأکید داشته تا کشور در موضعی کاملا تسلیم در مقابل طرف‌های غربی ننشسته و قدرت چانه زنی داشته باشد. این اقدامات برخلاف ادعای مشایخی، گواهی بر واگذاری اختیارات اجرایی به دولت است.

 

منبع:

 

https://prbookmarkingwebsites.com/story18219014/bc-game

https://socialmediainuk.com/story16476872/bc-game

https://dirstop.com/story18192791/bc-game

https://opensocialfactory.com/story15638057/bc-game

https://ztndz.com/story18222018/bc-game

https://gorillasocialwork.com/story16744697/bc-game

https://socialrus.com/story15977423/bc-game

https://socialmediastore.net/story16520128/bc-game

https://socialnetworkadsinfo.com/story18296621/bc-game

https://bookmarkport.com/story18028205/bc-game

https://bookmarkbirth.com/story15932506/bc-game

https://bookmarkloves.com/story18191573/bc-game

https://getsocialpr.com/story16836149/bc-game

https://bookmarklinking.com/story1771928/bc-game

https://bookmarkshome.com/story1841239/bc-game

https://bookmarkspedia.com/story1747527/bc-game

https://bookmarksfocus.com/story1807732/bc-game

https://bookmarksurl.com/story1740534/bc-game

https://myeasybookmarks.com/story1800511/bc-game

https://e-bookmarks.com/story1851215/bc-game

https://mixbookmark.com/story1761841/bc-game

https://bookmarkalexa.com/story1741579/bc-game

https://bookmarkinglife.com/story1790627/bc-game

https://bookmark-group.com/story1808029/bc-game

https://mylittlebookmark.com/story1880358/bc-game

https://webookmarks.com/story1790672/bc-game

https://checkbookmarks.com/story1769424/bc-game

https://ariabookmarks.com/story1855878/bc-game

https://linkedbookmarker.com/story1719471/bc-game

https://bookmarkfox.com/story1793429/bc-game

https://bookmarksoflife.com/story1836087/bc-game